We zijn allemaal wel eens in die situatie geweest. Je gaat uit eten in een restaurant, en de serveerster komt je bestelling opnemen. En dan is een foutje snel genaakt. Misschien bestel je het verkeerde, of misschien maak je een fout bij het aangeven van hoe je het gekookt wilt hebben. Allemaal geen rampen, maar wat als ik je zou vertellen dat je, door een paar eenvoudige richtlijnen te volgen, gênante ongelukjes kunt voorkomen en een aangename eetervaring kunt hebben? Wel, daar gaan we het vandaag kort over hebben.
Hier zijn een aantal dingen je rekening mee kunt houden in een restaurant:
Om peper en zout vragen
Als je in een restaurant om zout en peper vraagt, zeg je in wezen tegen de kok dat zijn eten niet goed gekruid is. Dit kan erg beledigend zijn, en het is een trefzekere manier om ervoor te zorgen dat je maaltijd niet zo lekker is als hij had kunnen zijn. Zout en peper zijn bedoeld als finishing touch, niet als middel om het hele gerecht te corrigeren. Dus tenzij je er absoluut zeker van bent dat er iets mis is met je eten, probeer dan het zout en peper achterwege te laten.
Wees niet bang om om vervangingen te vragen
Als er een ingrediënt in een gerecht zit dat je niet lekker vindt, of dat je om dieetredenen niet kunt hebben, wees dan niet bang om de ober te vragen of het weggelaten of vervangen kan worden. De meeste restaurants komen graag aan dit soort speciale verzoeken tegemoet, en het zal maken je maaltijd veel aangenamer.
Bestel niet iets te ingewikkelds
Als je een gerecht bestelt, zorg er dan voor dat je alle ingrediënten die erin gaan goed begrijpt. Als er te veel dingen in een gerecht gaan, is de kans groot dat iets uiteindelijk te gaar of te weinig gaar is. En, zoals we allemaal weten, is er niets erger dan een droge kipfilet of rubberachtige groenten. Dus bij twijfel, ga voor iets eenvoudigs.
Wees niet bang om het terug te sturen
Als je eten aankomt en het is niet wat je bestelde, of als het niet gekookt is zoals je het wilde, aarzel dan niet om stuur het terug naar de keuken. Restaurants maken de hele tijd fouten, en het is niet jouw schuld. Zolang je beleefd en beknopt bent als je de situatie aan de ober uitlegt, moeten ze je meer dan graag helpen.
Laat geen rommel op je bord achter
Ook deze spreekt vrij voor zich. Als je klaar bent met je maaltijd, probeer dan alle rommel die je gemaakt hebt op te ruimen. En als je het niet zelf kunt doen, vraag dan de ober om een doggy bag. Een vuil bord op tafel achterlaten staat nooit goed, en het laat zeker een slechte indruk achter op je degene die jou bediend.
Wees eerlijk
De meeste mensen weten niet veel over wijn, en dat is niet erg. In feite is het beter er eerlijk over te zijn en toe te geven dat je niets weet dan te suggereren dat je een wijnkenner bent. Restaurants helpen je graag bij het kiezen van een wijn die goed bij je maaltijd past, en ze geven je met plezier enkele aanbevelingen. Wees dus niet bang om hulp te vragen – het bedienend personeel is er tenslotte om je te dienen.
Een paar eenvoudige dingen die je kunt doen om je een aangename eetervaring te bezorgen. Vergeet alleen niet beleefd, eerlijk, en niet bang te zijn om hulp te vragen. En het allerbelangrijkste: geniet van je maaltijd!